Sunday, April 18, 2010

Majlis Wida' Bersama Pak Aq & Abg Leh

Pada 15 April 2010, Rumah Iman bersama Dapur Iman telah mengadakan Majlis Wida' Bersama Pak Aq & Abg Leh. program ini dikendalikan oleh Sdr Khairul Anam selaku pengarah program ini.
Pada jam 1.00 petang petugas memasak mula kerja mereka. Mereka menyediakan makanan sebanyak 3 mata iaitu daging gulai, sotong merah dan ayam kicap.
Selepas solat Maghrib semua peserta menjamu selera. Selepas solat Isya majlis pun bermula.
Majlis ini dipengurusikan oleh Sdr Zulfadhli dan Sdr Mustafid.
Majlis dimulakan dengan bacaan Al-Quran oleh Sdr Shabri. Ucapan demi ucapan telah diberikan.
Ucapan dari Pengurus Rumah Iman iaitu Sdr Munzir,
Ucapan dari Pengurus Dapur Iman iaitu Sdr Ammar,
Ucapan dari Wakil Orang Lama iaitu Sdr Taufiq Amini
Ucapan dari Wakil PERMAYA iaitu Sdr Iqbal.
Pelancaran Buku dan Video Pengenalan Rumah Iman telah dilancarkan oleh Mantan Pengurus Rumah Iman iaitu Pak Aq. Beliau telah menceritakan sejarah Rumah Iman secara ringkas sebelum membuat pelancaran. Ucapan wakil ahli Rumah Iman diberikan oleh Sdr Khairul Anam. beliau telah memberi beberapa patah perkataan dan membaca sebuah sajak yang ditulis oleh Sdr Abd Ghafur.Selepas ucapan wakil rumah, diteruskan dengan persembahan dari ahli Rumah Iman. Ahli rumah telah membuat persembahan berbentuk nasyid dan teka-teki.
Ucapan wakil ahli Dapur Iman telah disampaikan oleh Sdr Luqman.
Sdr Bidin telah membuat persembahan berbentuk teka-teki dan silap mata. beliau mewakili ahli dapur untuk membuat persembahan. Berbagai teka-teki telah beliau berikan begitu juga silap mata. Sdr Anas dan Sdr Ubadah telah membaca sebuah pantun sebagai pembuka bagi persembahan dari ahli Sakan Ulum. Ahli sakan telah membuat persembahan berbentuk pentomen. Mereka membuat pentomen yang mengisahkan kehidupan mereka di Yaman bersama Pak Aq & Abg Leh.
Selepas persembahan, ucapan dan nasihat telah diberikan oleh orang yang diraikan iaitut Pak Aq. beliau telah memberi nasihatdengan panjang lebarnya. Antara nasihat beliau agar menjaga hubungan ukhuwwah sesama ita ummat Islam, tiada perbezaan walaupun kita berada di pihak mana pun. Kita semua sama dan perlu menjaga hubungan ukhuwwah. Selain itu juga beliau menasihati agar bersungguh dalam menuntut ilmu dan tidak meninggalkan dakwah.
Ucapan dan nasihat telah diberikan oleh Abg Leh selepas Pak Aq. Beliau juga menekankan agar menjaga hubungan ukhuwah walau berada di pihak mana pun, kerana jika ukhuwah dijaga musuh Islam akan merasa gerun. Beliau memohon maaf jika terdapat salah silap dengan semua sahabat dan ikhwah samada dari ahli Dapur Iman, ahli Rumah Iman atau ahli Sakan Ulum.
Selepas ucapan dan nasihat diberikan oleh mereka, majlis diteruskan dengan pemberian sijil penghargaan dari Rumah Iman kepada Pak Aq sebagai Mantan Pengurus Rumah Iman dan Abg Leh sebagai Mantan Penasihat Rumah Iman. Pemberian sijil ini diberikan oelh pengurus Rumah Iman iaitu Sdr Munzir.
Sebelum menutup majlis ini, semua yang hadir bersalaman dengan Pak Aq & Abg Leh. Majlis berakhir pada jam 11.30 malam.
Ni tengah sebuk potong sayuran dan lain-lain untuk masak.

Ni adalah petugas unit teknikal.
Ini adalah Mantan Pengurus Rumah...

No comments:

Powered By Blogger

Labels