Monday, September 27, 2010

Program Forum

PROGRAM: FORUM/NADWAH
TEMPAT: RUMAH IMAN
TARIKH: 1/10/2010 (JUMAAT NIE)
MASA: PUKUL 4 PETANG MULA
TAJUK: AMAL JAMAEI/AHAMMIYAH TARBIYAH

Tuesday, September 21, 2010

Majlis Sambutan Aidilfitri 1430H

Majlis sambutan Aidilfitri telah dibuat di Rumah Iman anjuran DR Iman pada hari raya kedua iaitu pada 11 Sep 2010 baru-baru ini. Sambutan kali ini agak kurang meriah kerana terdapat beberapa faktor yang agak mengecewakan. Antara faktornya adalah terpaksa dipercepatkan hari sambutan yang sepatutnya berlangsung pada hari raya ketiga namun atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan maka majlis ini terpaksa dipercepatkan. faktor lain juga seperti tiada bekalan elektrik dan sebahagian besar ajk yang terlibat terpaksa menghadiri jemputan raya oleh seorang doktor Arab yaman di rumahnya.
Walaupun sambutan ini agak kurang meriah dan sebahagian besar ahli DR Iman telah pulang ke tanah air, namun kehadiran dalam majlis ini amat mengembirakan iaitu sekitar 60 orang telah hadir termasuk dengan muslimat. encik Hamdan salah seorang pegawai kedutaan Malaysia telah menghadiri majlis ini sebagai tetamu kehormat.
Majlis dimulakan pada jam 8 malam dengan aluan pengerusi majlis iaitu Sdr Luqman dan Sdr Ammar, bacaan Al-Quran oleh Sdr Shabri, ucapan pengarah program Sdr Anas dan ucapan perasmian oleh Dr Hasbullah seterusnya merasmikan majlis dengan tembakan mercun. Majlis diteruskan dengan persembahan dari ahli Rumah Iman, ahli Dapur Iman, ahli Sakan Ulum dan wakil orang yang sudah berkahwin. Pemberian hadiah telah dibuat kepada mereka yang terlibat dalam program explorace berjalan malam pada bulan Ramadhan. Majlis ditutup pada jam 10 malam dan semua tetamu yang hadir telah menjamu selera dengan nasi impit, kuah kacang, sup daging dan ayam bakar serta minuman air oren dan air soya.


Ucapan Pengerusi Sdr Luqman & Sdr Ammar

Bacaan Al-Qur'an oleh Sdr Shabri

Ucapan Pengarah Sdr Anas

Ucapan Perasmian oleh Sdr Dr Hasbullah

Tembakan mercun tanda perasmian majlis

Persembahan oleh Sdr Bidin wakil ahli Dapur Iman...silap mata....

Magik oleh Bidin...

Sambung lirik

Sambung lirik

Nasyid oleh ahli Rumah Iman

antara tetamu yang dapat cabutan bertuah,...

Nasyid dari wakil yang berkahwin....

lakonan dari ahli Sakan Ulum...

tempat pertama dalam exporace jalan malam....

tempat kedua dalam explorace

tempat ketiga dalam explorace

tempat keempat dalam explorace

Sesi bergambar selepas makan...

Menjamu selera....

Sebelum & Selepas Hri majlis Sambutan Aidilfitri

Suasana sebelum dan selepas Majlis Sambutan Aidilfitri anjuran DR Iman yang bertempat di Rumah Iman....


Ni nak perap ayam utk bakar...gaul ngn tangan jer lagi mudah, tapi sebelum gaul pastikan tangan betul2 bersih....tangan mereka ni memang betul2 bersih....

Sebuk memasang lampu....

Sebuk pasang banner dan mengemas.....

Ni plak ajk multimedia...

Tukang masak baru....walaupun baru tapi power....generasi lama dah balik Malaysia ; Abg Taufiq, Mamu, Seman & Hadi....

Mujahidin tgh goreng kacang nak buat kuah kacang....sedap tu...

DJ yg tidak dilantik secara rasmi meriuhkan suasana pada malam memasak...

Mereka ini tgh buat ketupat.....ketupat ni ketupat hiasan jer...

Ni plak tgh bungkus hadiah...dah berapa banyak coklat mereka ni makan sebelum dijadikan hadiah....

Ni tgh bakar ayam...sedap tu....berapa ketul dah masuk perut tu?, tak pa, memang dah masuk bajet untuk dimakan masa bakar....

Ni keesokannya selepas majlis....tu tgh vacuum majalis dan karpet....

Ni tgh gulung karpet....bagus la tlg menolong....
Nak tgk cara buat banner raya tak? klu nak tgk tunggu lain hari akan diuploadkan gambar suasana membuat banner...buat cara manual ja.....

Sambutan Aidilfitri di Rumah Kedutaan Malaysia

Kedutaan Malaysia di sini telah mengadakan sambutan Aidilfitri di Rumah Duta Besar Malaysia pada hari raya ketiga. Bas sebanyak 4 buah telah disediakan untuk membawa semua rakyat Malaysia yang berada di kawasan sekitar universiti Al-Iman. Pada jam 2 petang semua rakyat Malaysia telah dibawa ke Rumah Duta Besar Malaysia. Semua tetamu yang hadir disajikan dengan nasi kuning berlaukkan gulai daging danayam masak merah. beberapa jenis kuih dan buah turut disajikan sebagai pencuci mulut. Kehadiran kali ini agak berkurangan kerana ramai rakyat Malaysia yang pulang ke tanah air.


Ni tgh tunngu nak ambil makan...

Tgh ambil makan...Luqman & Ammar tu dah berapa round dah tu...besa la tghari tak makan, mesti lapar...

Tgh khusyuk makan....nampak mcm sedap jer....



Solat Sunat Aidilfitri di Universiti Al-Iman

Aidilfitri tahun ini jatuh pada 10 Sep 2010 yang lalu. Bagi rakyat Malaysia khususnya ahli Rumah Iman dan Dapur Iman (DR Iman) telah menunaikan Solat Sunat Aidilfitri di padang dalam kawasan Universiti Al-Iman. Walaupun sebahagian besar ahli DR Iman telah pulang ke tanah air, namun keriangan dan kecerian terpancar di wajah mereka yang berada di sini ketika menyambut Aidilfitri. Solat Sunat Aidilfitri telah didirikan pada jam 7.30 pagi. Selepas selesai khutbah, semua rakyat Malaysia yang menunaikan solat sunat di sini telah bersalaman satu sama lain dan bermaaf-maafan. Sebagai menjadikan kenangan semua rakyat malaysia yang menunaikan solat sunat di sini khususnya ahli DR Iman telah bergambar secara beramai-ramai bersama dengan beberapa orang sahabat mereka yang dari negara lain.

Suasana di padang untuk menunaikan solat raya....

suasana sebelum solat raya ....



Sunday, September 5, 2010

Explorace

Pada 13 Ramadhan 1431 hijrah bersamaan dengan 23 Ogos 2010, Rumah Iman dan Dapur Iman telah menganjurkan Jalan-Jalan Malam. Program ini bermula dari Dairy sehingga ke Bab Yaman dengan melalui Tahrir. Di pertengahan jalan, setiap kumpulan disediakan beberapa soalan yang menguji minda dan beberapa klu untuk sampai ke checkpoint yang dituju.

Program bermula pukul 10 malam dan semua kumpulan berjaya sampai ke checkpoint yang paling akhir iaitu di Bab Yaman pada pukul 2 pagi. Walaupun perjalanan tidak sejauh Program yang sama pada tahun lepas, tetapi penumpuan kali ini lebih kepada soalan-soalan yang menguji minda. Ini antara soalan-soalannya:

1. 1, 2, 6, 24, x, 1008, 8056. X adalah:
2. Jika dalam suatu majlis semua orang saling berjabat tangan ,terdapat 66 jabat tangan, berapa jumlah orang yang berada dalam majlis tersebut?
3. 30 dibahagi dengan setengah dan ditambah dengan 10, berapa jumlahnya?
4. Apakah persamaan antara baju kalis peluru, laser printer, dan ‘wiper’ kereta?
5. Berapakah berat seseorang jika sedang jatuh dari tempat yang tinggi?
6. Bandar apakah yang pertama dalam dunia mencapai 1 milion penduduk?
7. Sebelum ini Amazon.com dikenali sebagai….

Walaupun terdapat beberapa kekurangan yang terlepas pandang oleh pihak urusetia, rata-ratanya program dapat dihabiskan sehingga ke garisan penamat.

Sedang berbincang mencari jawapan....

Rehat sebentar setelah letih berjalan...
Taklimat di Masjid Dairi...
Salah satu usaha mencari jawapan dengan bertanya kepada orang arab....\

Dah sampai kat Bab Yaman....
Selamat tiba di garis penamat....letih jer nampak....

Labels